Kõik töötajad arutavad pidevalt omavahel üksteise palku

17. detsember 2012

Skype vilgub ja läheb lahti igapäevane palga ümber aasimine. Juhtimiskolumnist Jeff Haden kirjutab, et paljude juhtide jaoks on üllatav, et töötajad omavahel pidevalt palkadest räägivad ja et nad mõtlevad oma palga peale kogu aeg.  



Saladusi ei ole. Paljud juhid on häiritud teadmisest, et nende töötajad räägivad üksteise palkadest. Tean isegi ettevõtteid, kes nõuavad oma töötajatelt, et need allkirjastaks lepingupunkti, mille kohaselt nad ei avalda teistele töötajatele oma lepingu üksikasju nagu palk ja boonuste suurus.  

Kuid töötajad räägivad ikkagi. Üldiselt ei jaga ainult need töötajad oma palgaandmeid, kellel on oma väikese palga pärast piinlik. Seega, juhina ära mitte kunagi eelda, et palgatõus, boonused või stardipalgad ehk kõik, mis on seotud tasuga, jääb konfidentsiaalseks.

 

Töötajad mõtlevad oma palgast palju rohkem kui sina. Inimesed mõtlevad oma palgale pidevalt. Igakord, kui nad maksavad oma arveid, mõtlevad nad oma palgale. Palganumber on olulisim number nende pere-eelarves.

Kuluta igal nädalal natukenegi aega mõtlemaks, kuidas saaksid parandada töötajate palgatingimusi. Isegi kui sa ei saa teha suuri ja olulisi muudatusi summas, mida maksad, võid leida teisi võimalusi, kuidas võimaldada töötajatele paindlikku tööaega, arenguvõimalusi või muud liiki hüvitisi.

 

Ära kunagi kasuta ära töötaja naiivsust. Tööturg on müüjate turg ja enamik uusi töötajaid on väga õnnelikud ainuüksi töö leidmise üles. Ja kuna ettevõtete omanikud on juba olemuselt kulude pealt koonerdajad, siis loomulikult üritavad nad palgata uusi töötajaid võimalikult väikese raha eest.

Kuid kui uue töötaja esialgne vaimustus töö leidmisest möödub, tunneb ta, et teda kasutatakse ära ja et teda on petetud. Ja see tunne ei lähe kunagi üle. Seega ära kunagi kasuta ära naiivset või masenduses inimest, sinu kasum ei ole seda väärt.

Töötajaid ei huvita palgaskaalad. Palgaskaala ja tasustamispõhimõtted on tähtsad juhile, kuid täiesti ebaolulised töötajatele, kes, sageli põhjusega, näevad neid suvaliste eeskirjadena. Kui sa ei saa tõsta inimeste palka, siis ütlegi nii, ära poe palgaskaala taha peitu. Kui sulle tundub, et mingi protsendi võrra palgatõstmine on õiglane, siis selgita. Palgaastmestikku kasuta eelarve planeerimisel, kuid töötajatele oma otsuste selgitamisel tugine talupojamõistusele ja lihtsale loogikale.  

 

Palgaläbirääkimistel kaotate mõlemad. Töötaja aspektist kaotab ta seetõttu, et enda arvates on ta jõudnud juba uuele tasemele ja tema vaatepunktist lähtuvalt peaksid sa juba teadma tema väärtust. Sina kaotad samal põhjusel, kui pead palgaküsimisele vastama, et „vabandust, aga sa ei ole nii palju väärt“.

Head töötajad on palju rohkem väärt, kui on nende palk.

 

Ükskõik kui palju sa ka ei maksaks, ikka pole küllalt. Kõik tahavad alati rohkem, see on loomulik. Alati pole võimalik rohkem maksta.  

 

Mõistlikku palka maksta on OK. Inimesed pole rumalad. Nad saavad aru turuolukorrast, kasumi vähenemisest ja rahalistest piirangutest. Nad mõistavad, kui sa ei saa maksta turu kõrgeimat palka. Mida nad aga ei mõista, on see, kui nad tunnevad firmasiseselt palgaalast ebaõiglust võrreldes oma töökaaslastega, kes teevad sarnast tööd.

Kui palk on mõistlik ja õiglane, saavad tähtsamaks teised aspektid: tunnustus, austus, huvitav töö, arenguvõimalused ja tunne, et töö on midagi enamat kui lihtsalt töö. Kõige õnnelikumad ja pühendunumad töötajad tunnevad, et nende töö on midagi sellist, mida ei tehta vaid raha pärast. Juhi ülesanne on teha nii, et tööl oleks inimeste jaoks tähendus ja töötajad mõtleks ka muust kui vaid palgapäeva kiiremast saabumisest.

                                                                                                                    Allikas: e24