Jaekaubandust on toetanud mitmed soodsad tegurid

7. jaanuar 2014

Novembris jätkus jaemüügi mahu ja jaekaubandusettevõtete müügitulu suhteliselt tugev kasv (aastases võrdluses vastavalt 7% ja 5%).



Suurima panuse jaemüügi kasvu andsid kaubanduskeskused, kus on ülekaalus toiduained (nn supermarketid) ning majatarvete, kodumasinate ja ehitusmaterjalide müügile spetsialiseerunud kauplused (kasvud vastavalt 3% ja 13%). Need kauplused moodustasid jaemüügi kasvust kokku enam kui kaks kolmandikku, sh supermarketid enam kui kolmandiku.

Majatarvete, kodumasinate panus kasvu on viimastel kuudel suurenenud. Samas oli mootorkütuse jaemüük ja müügitulu juba mitmendat kuud languses. Üheks põhjuseks oli 2012. aastal kiiresti kõrgele tõusnud võrdlusbaas. Samuti on mootorikütuse hinnad aastases võrdluses vähenenud ning tugeva konkurentsi tõttu on mootorikütuse jaemüüjate lisatav kaubanduslik juurdehindlus üks madalamaid. Eelmise aasta esimese üheksa kuu jooksul andis hulgi- ja jaekaubanduse tegevusala suurima panuse SKP kasvu. Kuigi jaekaubanduse lisandväärtus kasvas suhteliselt kiiresti, tuli suurim mõju siiski hulgikaubandusest.


Jaekaubanduse kiire kasvu jätkumine oktoobris ja novembris näitab, et ka eelmise aasta viimasel kvartalil panustas sisekaubandus olulise osa majanduskasvu. Tugev euro on muutnud paljud maailmaturult sisseostetavad kaubad ja teenused odavamaks. Hinnakasvu hoiab tagasi ka kaubandusettevõtete vahelise konkurentsi märgatav suurenemine. Lisaks hinnakasvu aeglustumisele on jaekaubanduse müügikasvu toetanud veel tugev palgakasv ning kaubanduspindade laienemine. Soojemate ilmade tõttu olid sügisel küttekulud väiksemad ning inimesed on suunanud tõenäoliselt osa vabast rahast tarbimisse jaekaubanduses.


 Selle aasta esimestel kuudel jätkub hinnakasvu aeglustumine ning reaalpalgakasv püsib tugev. Aasta lõpus ja järgmisel aastal peaks lisanduma täiendavalt kaubanduspinda. Samas aeglustub kasutatava tulu kasv eelmise aasta kõrgema võrdlusbaasi ja tööhõive kasvu aeglustumise tõttu. Euro peaks tasapisi nõrgenema hakkama, mis muudab maailmaturult sisseostetavad kaubad ja teenused kallimaks.


Eratarbimine püsib küll tugev ja annab ka sellel aastal peamise osa majanduskasvust, kuid see jääb eelmise aastaga võrreldes väiksemaks. Seetõttu võib selleks aastaks prognoosida jaekaubanduse müügikasvu stabiliseerumist

                                                               Allikas:Tõnu Mertsina, Swedbank Eesti peaökonomist